Pages

Wednesday, March 22, 2023

Intermittent Fasting - Apa keburukan disebaliknya



Semakin ramai orang yang memilih Intermittent Fasting sebagai kaedah menurunkan berat badan. 

Diet ini yang mirip dengan berpuasa selama beberapa jam mempunyai pelbagai manfaat termasuklah menurunkan berat badan, mencegah diabetes serta mengurangkan risiko barah.

Namun masih ramai juga yang belum mengetahui bahawa bukan semua orang boleh melalukan Intemittent Fasting (IF) terutama wanita hamil dan mereka yang mempunyai masalah gangguan pemakanan. 

Walaupun Intermittent Fasting salah kaedah diet yang berkesa namun ia tetap mempunyai kesan sampingan kepada pengamalnya dan mereka perlu bijak menyeimbangkan kesan dan kebaikan agar dapat impak yang membanggakan. 


Keburukan Intermttent Fasting yang boleh terjadi kepada pengamal  adalah; 


Tiada panduan khusus kaedah pemakanan

Intermittent fasting lebih menumpukan kaedah tempoh makan contohnya makan 8 jam dan berpuasa 16 jam namun ia tiada panduan pengambilan makanan.yang akan menyebabkan kita makan berlebihan ketika tempoh eating window.

Hasilnya, ada antara mereka hanya berjaya turunkan berat badan pada kadar yang sangat rendah malah ada antara mereka yang tidak berjaya menurunkan berat badan dan lebih parah lagi berat badan semakin meningkat akibat makan secara berlebihan. 

Mengapa ini berlaku? antaranya adalah disebabkan faktor kedua iaitu berkaitan dengan insulin.


Meningkatkan sensitiviti insulin 

Bagi mereka yang pradiabetes dan mengikuti IF meningkatkan sensitiviti insulin mereka sekaligus menguruskan gula dalam darah dengan lebih baik.

Ini kerana setiap kali makan, tubuh akan melepaskan hormon insulin untuk memindahkan gula daripada saluran darah ke sel dalam tubuh untuk ditukarkan sebagai tenaga.

Bagaimanapun pesakit diabetes yang bergantung kepada suntikan insulin harus mendapatkan nasihat doktor sebelum mengamalkan diet ini kerana ia mungkin dapat mempengaruhi kesan ubat.

Penurunan Kolagen

Berdasarkan kajian yang dibuat oleh Dr Berg, mereka yang melakukan Intermittent Fasting berisiko kehilangan kolagen yang memberi kesan ketara pada kulit. 

Akibat kekurangan kolagen, proses penuaan kulit akan berlaku dengan pantas di mana kulit akan menjadi kering, berkedut dan hilang keanjalan.

Bagi mengatasi masalah ini,  Set Hello New You atau lebih dikenali Set Kurus Shaklee amat sesuai diamalkan kerana ia supplement terbaik bagi melengkapi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. 

Bagi mendapatkan impak yang lebih baik, penambahan pengambilan collagen powder shaklee dan vivix adalah pilihan bijak.


Psikologi

Intermitten fasting bukan saja boleh memjejaskan fizikal tetapi juga mental. Apabila seseorang itu terlalu mengharapkan kesan yang cepat dan terdesak, mental mereka turut akan tergaggu.

Bagi mengimbanginya, bersenam boleh membantu mereka mengawal stress namun bentuk senaman yang dipilih itu mestilah senaman ringan agar mereka tidak kehilangan tenaga dengan cepat.  



#blogmegashaklee
#shakleethirive2023
#shakleetriumph2023
#cikgumasshaklee
#artamiempire
#barangbaikkenakongsi

No comments:

Post a Comment

Komen anda keutamaan kami untuk menjadikan kami lebih teguh dan terbaik

Vitamin E mencantikkan kulit

Vitamin E mencantikkan kulit? selalunya orang heboh mengatakan vitamin C untuk kecantikan kulit. Jarang sangat dengar Vitamin E baik dan ama...